Armand

Spelen voor film en spelen voor theater is als voetbal op het veld vergelijken met zaalvoetbal. Het is een andere tak van sport.

-

De laatste jaren ben ik veel bezig geweest met camera acteren. Op het moment dat ik te horen kreeg dat we door de coronacrisis niet precies wisten wat we gingen doen met de klas, heb ik de keuze gemaakt om iets anders te gaan doen. Zo kwam ik op het idee om de korte film ‘Competent 0.1’ te maken; een traject waarin ik o.a. beoordeeld kan worden op m’n camera-acteer-vaardigheden.

Film & Theater
Spelen voor film en spelen voor theater is als voetbal op het veld vergelijken met zaalvoetbal. Het is een andere tak van sport. In het theater moet je bijvoorbeeld zorgen dat je fysiek communiceert met een groot publiek. Voor een camera heb je slechts te maken met éen kijker: de lens. Dat zorgt voor kleiner, naturalistischer spel. Het is heel intuïtief, maar ik vind dat aantrekkelijker. En ik vind werken op een set ook leuker, omdat je op verschillende locaties werkt. En omdat je op de set kan blijven proberen tot je iets vindt in het moment.

In eigen productie
Op school zeiden ze: “Helemaal prima, maar je moet het zelf realiseren”. Dus daar ben ik de laatste weken hard mee bezig geweest. Ik heb mensen om me heen gevraagd of ze me vrijwillig wilden helpen. Inmiddels werk ik samen met Milam Amzic, een self-made regisseur. En ik schrijf het script met hulp van Simon Becks, een jonge schrijver. Op 26 juni is de eerste en enige draaidag. De eindexamen-commissie komt dan kijken.

Kunst en competenties?
Waar ik tegenaan liep is dat de afstudeervoorstelling moet voldoen aan een competentielijst. Ze zeiden: “Ja, je mag het zelf doen. Maar het moet hier en daar en daar aan voldoen”. Ik denk dat competentie-onderwijs volkomen prima is en logisch, maar ik vind het af en toe ook een beetje kinderachtig. Ik denk dat het beperkend kan zijn. Als je aan bepaalde dingen moet voldoen, betekent het dat je andere dingen moet uitsluiten. De beperking kan natuurlijk ook voor inspiratie zorgen. Maar ik denk dat dat het lastige is met kunst. Verder ben ik altijd geïnteresseerd geweest in het camera-acteren. En ik vond het aanbod op school altijd te klein. De competenties waar ik aan moest voldoen en de voeding en begeleiding die ik van school kreeg, die paste niet altijd bij waar ik naartoe wilde. Daar komt frustratie uit voort, maar gelukkig ook inspiratie.

Competent 0.1
De korte film gaat dus over een student die op zoek gaat naar z’n spel door middel van een competentielijst. Daardoor bedenkt hij drie verschillende karakters die elk twee competenties behandelen. En op het eind zal hij in een abstracte vorm verklaren wat voor hem ‘spel’ is.